مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22282 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:29

گناهاني كه حجاب من شده اند، مرا عذاب مي دهند، براي رقت قلب چه كنم؟
اگر گناهاني كه براي شما حجاب ساخته اند و روح شما را به عذاب انداخته اند، گناهان گذشته باشد كه با توبه پاك مي گرديد و جاي دغدغه نيست؛ و اگر گناهان فعلي و روزمره مقصود است كه بايد با مراقبه ي نفس آنها را ترك كنيد. فقط تصميم و جدّيت لازم دارد. يك نكته در خور يادآوري است كه شما در آن بيشتر بينديشيد تا مشكلتان حل گردد ان شاء الله و آن اين است كه گاهي شيطان از همين راه زمينه هاي يأس و دوري از خدا را فراهم مي كند. اين گونه به انسان تلقين مي كند كه تو بسيار گناهكاري، گناهان تو بيشتر و فراتر از آن است كه بتواني جبران كني، با اين گناهاني كه تو داري بعيد است بخشيده شوي و... بر همين سياق آن قدر در گوش انسان مي خواند كه به احساس گناه يك جهت منفي بخشد. احساس گناه مي تواند خيلي سازنده و باعث قرب انسان شود ولي اين احساس گاهي ملعبه ي شيطان مي شود تا انسان را به وسوسه و كم كم يأس و بدبيني بكشاند. بنابراين مواظب باشيد با اين احساس گناه در مسير منفي قرار نگيريد. رجوع كنيد به كتاب «گناه شناسي» اثر آقاي قرائتي و «توبه» اثر آقاي حسين انصاريان. براي رقت قلب مي توانيد راهكارهاي زير را عمل كنيد: 1. اجتناب از گناه: در آغاز هر كاري كمي مكث كنيد اگر آن كار گناه نيست انجام دهيد و گرنه بدون معطلي ترك كنيد. 2. ترك آرزوهاي طولاني: آرزوهاي طولاني و دست نيافتني دنيوي چيزي جز حسرت و كدورت دل در پي ندارد. 3. شركت در مجالس معنوي: مثل نماز جماعت، دعاي توسل و... 4. زهد در دنيا: زهد به معناي مال نداشتن نيست بلكه يعني دل در گرو دنيا نگذاشتن است. براي اين مورد و مورد (2) مطالعه احوال علما بسيار مفيد است رجوع كنيد به كتاب «گلشن ابرار» اثر جمعي از پژوهشگران حوزه ي علميه قم و «مفاخر اسلام» اثر آقاي علي دواني. وقتي با مطالعه ي احوال بزرگان اوج معنويت و همّت آنان را ببينيد دل را كمتر به دنيا و آرزوهاي آن مي سپاريد. 5. كم خوري: پرخوري قساوت قلب مي آورد در اين باره از افراط و تفريط بپرهيزيد. درباره فراق ائمه اطهار(ع) چاره اي جز توسل و راز و نياز با آن بزرگواران نيست. آنان ناظر بر اعمال ما هستند و مناجات هاي ما را مي شنوند از اين رو به ظاهر از آنان دور هستيم ولي در واقع هر وقت آنان را بخوانيم گو اينكه در پيش رويمان حاضر هستند. بسياري از معضلات و گرفتارهاي ما به دست آن بزرگواران حلّ مي شود بنابراين نبايد خود را از آنان جدا بدانيم. در واقع كسي از آنان فراق دارد كه محبّت آنان را در دل نداشته باشد. كيمياي محبّت آنان و زمزمه ي عاشقانه حضور و غياب ندارد هر صبح جمعه با دعاي ندبه انس بگيريد و درد دلتان را با امام زمان(ع) بگوييد شبكه اوّل سيما هر جمعه از ساعت 5/6 تا 5/8 پخش مستقيم مراسم دعاي ندبه مهديه تهران را مي گذارد اگر برايتان ميسور است حتماً استفاده كنيد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.